hoe kan je gezond vegetarisch eten

Bestaat gezond vegetarisch eten eigenlijk wel?

Steeds vaker horen we de uitbraken van allerlei nare ziektes om ons heen. Dan is er weer een varkenspest, vervolgens weer een vogelgriep en even later heeft al het pluimvee een antibioticaresistentie opgebouwd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer mensen zich de vraag gaan stellen of het eten van al die dieren nou eigenlijk wel zo gezond is. Moeten we allemaal an-masse overstappen op een vegetarisch dieet, of missen we dan een hoop nodige voedingsstoffen om gezond te blijven? In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen en de nadelen van een vegetarisch dieet, en of dit eigenlijk wel zo’n gezonde oplossing is…

Wat we in ieder geval direct kunnen constateren is dat vegetarisch eten de afgelopen 15 jaar in ieder geval een heel ander imago heeft gekregen. Was je 15 jaar geleden een soort van gekke hippie, is het nu een nieuwe trend voor mensen die bewust met hun voeding willen omgaan.

Het kiezen van een vegetarische optie is daarmee ook een stuk makkelijker geworden dan vroeger. Supermarkten liggen tegenwoordig vol met vegetarische worsten, vegetarisch gehakt van bijvoorbeeld de Vegetarische slager, en ga zo maar door.

Vegetarisch eten zorgt toch voor een vitamine B12 tekort?

Toch zou het volgen van een vegetarisch dieet volgens velen ervoor zorgen dat je niet alle voedingsstoffen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft. En wanneer je oppervlakkig onderzoek doet kan je ook al snel vinden dat vegetariërs vaak last hebben van een vitamine B12 tekort. Zoek je echter even door, dan kom je tot de conclusie dat niet alleen vegetariërs dat tekort hebben, maar dat ook net zoveel mensen die gewoon dagelijks vlees eten datzelfde vitamine B12 tekort hebben.

Er is toch een eiwit tekort bij vegetariërs?

De mythe bestaat dat eiwitten voornamelijk zitten in vlees, en het liefst zo veel mogelijk. Echter in plantaardig voedsel zit ook heel eiwit. Ja, het klopt dat de eiwitwaardes in de meeste groenten (afgezien van bonen) lager zijn dan bij vlees. Maar tegelijkertijd consumeren we door het eten van al dat vlees veel meer eiwitten dan ons lichaam kan verwerken. Kortom, het eten van vlees voor eiwitten is dus helemaal niet nodig omdat je lichaam via plantaardig voedsel al meer dan genoeg eiwitten binnenkrijgt. Wil je dan het eiwitgehalte in je dieet als vegetariër toch verhogen, dan kan je er altijd voor kiezen om zo nu en dan een lekker stukje tofu te eten.

Hebben vegetariërs dan een calcium tekort?

Vegetarisch eten, het moet toch op de een of andere manier slecht voor je zijn? Ik bedoel, we eten toch al vlees sinds mensenheugenis? Waarom zou dat nu dan opeens niet meer nodig zijn?

Op zich is dat een hele legitieme vraagstelling. Net zo legitiem als de vraag of dat vegetariërs een tekort aan calcium hebben. Feit is dat het niet betekend omdat iets al sinds mensenheugenis op een bepaalde manier gaat, dat dan automatisch ook meteen juist is.

Zo geldt dat ook voor de dagelijkse behoefte aan calcium. Die halen vegetariërs gewoon uit bladgroenten zoals spinazie en boerenkool. Dit betekent dus ook dat je als vegetariër niet bang hoeft te zijn dat je te maken krijgt met botontkalking als gevolg van geen calcium doordat je geen vlees eet.

Sterker nog, hoe paradoxaal ook. En hoe het ook indruist tegen alles dat ons tijdens ons leven is geleerd, is gebleken dat botontkalking juist voor in landen waar juist heel veel zuivel wordt gegeten. Calcium is dus goed voor je botten? Think twice en doe je eigen onderzoek. Hetzelfde geldt voor vegetarisch eten. Hoewel het bij vele mensen nog lang niet is ingeburgerd, is het wel zeker de gezonde optie als je kiest voor een bewuste levensstijl.